25 tammikuun, 2019
Osaamisen tunnistamisen menetelmiä – työkalupakki opettajille
Osaamisen tunnistaminen edellyttää osaamisen määrittelemistä – mitä osaamista tarvitaan ja mitä opiskelijalla on. Omasta osaamisesta on vaikea kertoa omalla äidinkielellään, puhumattakaan vieraalla kielellä. Osaamisen määrittelyssä ja osaamisen sanoittamisessa kielellä on keskeinen merkitys. Myös käsitys osaamisesta vaihtelee eri kulttuureissa. Tämän vuoksi opiskelija ja varsinkin maahanmuuttajataustainen opiskelija tarvitsee ohjausta ja välineitä osaamisensa tunnistamiseen ja näyttämiseen. Ohjauksen tavoitteena on, että maahanmuuttaja itse tunnistaa oman osaamisensa ja samalla kehittyy ja vahvistuu ammatillisesti – säilyttää toivon, sillä toivottomuus johtaa helposti passiivisuuteen ja syrjäytymiseen.
Parhaiten maahanmuuttajan osaaminen on todennettavissa autenttisissa työtilanteissa. Aina tämä ei ole mahdollista, joten tarvitaan myös oppilaitoskontekstissa käytettäviä osaamisen tunnistamisen välineitä. Esimerkkejä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen välineistä on koottu alla olevaan taulukkoon.
Väline | Lisätietoja ja esimerkkejä välineen käytöstä |
Omasta osaamisesta koottu portfolio
|
Esimerkki portfoliosta: Tunnista osaaminen sivut 17-18
https://issuu.com/tiitammi/docs/tunnista_osaaminen?pageNumber=1 Esimerkkejä portfolioista, joissa maahanmuuttajat kuvaavat omaa osaamistaan: Maahanmuuttajan osaamisen tunnistaminen sivu 41
|
Reflektiivinen essee omasta osaamisesta
|
Esimerkki kokemuksellisen oppimisen reflektoinnista: Tunnista osaaminen sivut 19-21
https://issuu.com/tiitammi/docs/tunnista_osaaminen?pageNumber=1 |
Erilaisia taulukoita, joissa opiskelija peilaa omaa osaamistaan opintojakson osaamistavoit-teisiin | Esimerkki taulukosta: Duunista opintopisteiksi sivu 14:
http://blogit.haaga-helia.fi/osataan/files/2013/09/Osataan_verkkoon1.pdf |
Osaamispäiväkirja
|
Osaamispäiväkirjassa oppija kuvaa reflektiivisesti omaa oppimisprosessiaan. |
Oppimistehtävät
|
Oppimistehtävät voivat olla esim. case tehtäviä, joissa tulee esiin sekä teoreettinen että käytännöllinen osaaminen. |
Työnantajan todistus / suositus
|
Toimivat hyvin tunnistamaan osaamista yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa ja työn jäsentämisessä. Opiskelija pyytää itse todistuksen työnantajalta. Opiskelija voi käyttää tässä apuna Duunari -työkarttaa – Työn kartoitustyökalu opinnollistamiseen
Duunista opintopisteiksi sivu 9: http://blogit.haaga-helia.fi/osataan/files/2013/09/Osataan_verkkoon1.pdf Tai Esimiespalaute lomaketta http://blogit.haaga-helia.fi/osataan/tyokalut/ |
Osaamisen arviointi yhdessä työnantajan kanssa | Asteikot harjoituksen avulla voidaan yhdessä opiskelijan ja työnantajan kanssa hahmottaa opiskelijan osaamisen nykytilaa ja rakentaa osaamisen kehittämisen tavoitteita suhteessa tutkinnon tavoitteisiin: Osaamisen tunnistaminen – Työkirja ammattikorkeakouluille sivu 36
http://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/Kuvat-ja-liitteet/Palvelut/Julkaisut/tyokirjaweb.pdf |
Tentit ja testit
|
Tentit ja testit toimivia erilaisten selkeiden osaamisalueiden kartoituksessa (esim. kielitasotestit). Testejä voidaan tehdä myös simuloiduissa olosuhteissa.
Visuaalisia osaamistestejä on luotu OSAMA-hankkeessa https://www.tekoihin.fi/visuaaliset-osaamistestit/
|
Näyttökoe esim. simulaatioympäristössä
|
Esimerkki opiskelijan valmistautumisesta näyttökokeeseen: Tunnista osaaminen sivu 35
https://issuu.com/tiitammi/docs/tunnista_osaaminen?pageNumber=1 |
Suullinen arviointihaas-tattelu
|
Esimerkki arviointihaastattelu STARRT-menetelmällä: Tunnista osaaminen sivu 15
https://issuu.com/tiitammi/docs/tunnista_osaaminen?pageNumber=1 |
Opiskelija toimii asiantuntijana | Opiskelija voi luennoida oman asiantuntemuksen aihealueelta, valmistella opetusmateriaalia, toimia tuutorina/mentorina muulle opiskeluryhmälle omalla osaamisalueellaan, opettaa tai ohjata harjoituksia toisille opiskelijoille tai työelämälle. |
Kirjallinen yhteenveto informaalista oppimisesta ja kokemuksesta | Kirjallinen yhteenveto informaalisesta oppimisesta voi olla osa portfolioa. |
Lisämateriaalia osaamisen tunnistamisen menetelmiin:
Tunnista osaaminen: https://issuu.com/tiitammi/docs/tunnista_osaaminen?pageNumber=1
Tekoihin.fi sivusto: https://www.tekoihin.fi/466-2/
Maahanmuuttajan osaamisen tunnistaminen: https://blogs.helsinki.fi/koulutuksesta-tyoelamaan/files/2010/11/Maahanmuuttajan-osaamisen-tunnistaminen-Palmenian-julkaisu-2010.pdf
Osaamisen tunnistaminen – työkirja ammattikorkeakouluille: http://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/Kuvat-ja-liitteet/Palvelut/Julkaisut/tyokirjaweb.pdf
Ideoita koulutuksen järjestäjille. Maahanmuuttajan yksilöllisen koulutuspolun rakentaminen ammatillisessa koulutuksessa: https://myoppis.fi/koulutusjarjestajalle/
Duunista opintopisteiksi: http://blogit.haaga-helia.fi/osataan/files/2013/09/Osataan_verkkoon1.pdf