23 tammikuun, 2019
Pohjoismaisen validoinnin mallin selitykset
Laatumallin teema | Keskeiset huomioitavat seikat / kysymykset |
1 Tiedotus | · Validointia koskeva tieto on ymmärrettävää ja se on kohdennettu koulutuksen kohderyhmälle
· Tietoa on saatavilla internetissä, mutta myös muilla tavoilla · Kohderyhmän ohjaus perustuu tiedon jakamiseen · Tieto on dialogisessa muodossa, on mahdollista asettaa kysymyksiä · On kerrottu selvästi kenelle validointi on tarkoitettu/kenelle se on relevanttia, ja mihin se voi johtaa yksilön kannalta · Avataan mitä validointi tarkoittaa · Tiedotuksessa avataan mitä validointi edellyttää hakijalta, ml. ajankäyttöä, tehtäviä ja eri prosessin vaiheita · Kerrotaan selvästi mitä kustannuksia siihen sisältyy · Kerrotaan mihin hakija tai yhteistyökumppani voi olla yhteydessä, jos haluaa lisätietoja · Tiedotukseen osallistuvat tuntevat validoinnin perusteellisesti ja osaavat tuottaa tiedotusmateriaaleja · Tietoa on saatavilla myös muille kuin hakijoille, kuten yhteistyökumppaneille |
2 Perusteet | · Käytetään käsitteitä ja muotoiluja, jotka ovat ymmärrettäviä
· Käytetään käsitteitä, joita yleisesti käytetään validoinnista, koulutuksesta ja tutkinnoista puhuttaessa · Validointi on toimintana resursoitu · Arviointi perustuu standardeihin/kriteereihin · Standardit/kriteerit on linkitetty kansalliseen tutkintojen ja muun osaamisen viitekehykseen · Jos prosessissa on yksilön ja koulun lisäksi muita intressitahoja, on selvää keitä ne ovat ja mikä niiden rooli validoinnissa on |
3 Dokumentointi | · Validoinnissa noudatetaan sääntöjä, kuten opintohallinnon ohjeita
· Validointiprosessin vaiheita/etenemistä dokumentoidaan · Dokumentointi on yksiselitteistä ja selkeää · Näytöillä on sama arvo kuin perinteisesti suoritetuilla opintosuorituksilla · Hallinnollisia toimintoja ja dokumentointia arvioidaan |
4
Koordinointi |
· Validoinnille on osoitettu koordinaattori/yhteyshenkilö
· Validointiin on yksi ”luukku” tai kontaktipiste · Koordinointityötä tuetaan ja ohjataan selkeästi · Koordinointityö on läpinäkyvää · Validointia tekevien yhteistyöhön/-toimintaan on varattu aikaa ja resursseja · Validointia tekevien verkostoitumiseen on varattu aikaa ja resursseja · Koordinointityö on pysyvä/jatkuva tehtävä ja tehtävä/rooli on selkeä |
5 Ohjaus | · Ohjaus tukee yksilön osaamisen tunnistamista
· Ohjaajat ovat saaneet koulutusta tehtäväänsä · Ohjaus on integroitu osa muuta validointiprosessia · Ohjaushenkilöstölle on tarjolla henkilöstönkehittämistä, koulutusta · Ohjaus on osaavaa ja puolueetonta · Ohjaus tukee henkilön oikeuksia, kerrotaan mm. valitusmahdollisuudesta · Ohjaus perustuu tunnustettuihin/perusteltuihin käytäntöihin ja menetelmiin · Ohjaus on realistista, se on yhteydessä yksilön oikeuksiin · Ohjauksessa tiedotetaan validoinnin vaikutuksista yksilölle |
6 Kartoitus, tunnistaminen | · Yksilö on vastuussa prosessista
· On selkeää mitä dokumentteja vaaditaan · Dokumentointia koskevat säännöt ovat selkeitä · Tiedonkeruu yksilön osaamisesta on tavoitteellista · Osaamisen tunnistamisessa on käytössä useita erilaisia menetelmiä · Tiedonkeruu yksilön osaamisesta on kaksisuuntaista, dialogista · Tiedonkeruumenetelmät kuvastavat hakijan kompetensseja/osaamista · Osaamisen tunnistaminen voi olla myös ryhmämuotoista · Käytettävistä menetelmistä kerrotaan avoimesti ja tasapuolista · Osaamisen dokumentointiin on tarjolla tukea |
7 Arviointi | · Käytössä on useita arviointimenetelmiä?
· Käytetään useita, toisiaan tukevia menetelmiä · Menetelmien valinnassa ajatellaan yksilön tilannetta ja sopivuutta hänen tarpeisiinsa · On olemassa selkeät ja ymmärrettävät kriteerit osaamisen arviointiin · Arviointi on validia, ts. mitataan mitä on tarkoituskin mitata · Arviointi on tasapuolista · On mahdollista käyttää kahta arvioitsijaa · Arviointi on avointa ja läpinäkyvää · Arviointi on yksilölle tilaisuus oppia · Arvioitsijoille on tarjolla ohjausta ja koulutusta · Arviointiprosessin vaiheet ja eteneminen on kuvattu |
8 Seuranta | · Arvioinnin tuloksista (pääsy, hyväksiluku tms.) annetaan tieto hakijalle
· On olemassa valitusmahdollisuus · Valitusmenettely on toimiva · Osaamisen tunnistaminen tukee yksilön sijoittumista koulutukseen, työhön tai muuhun ennalta määriteltyyn tulokseen · On olemassa seurantajärjestelmä validoinnin toimivuudesta · Validointitoimintaa kehitetään järjestelmällisesti, esim. laatumalliin tai laatujärjestelmään perustuen (sisäisesti/ulkoisesti) · Validoinnin laadun kehittämisessä tehdään yhteistyötä, kuten verkostoidutaan |